Ο Καθηγητής Γκιγκέλ Παρασκίβ (Gigel Paraschiv), Υφυπουργός Ρουμανικής Ανώτατης Εκπαίδευσης στο Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας, Νεολαίας και Αθλητισμού συναντήθηκε με τον Επίτιμο Νεομάλ Περέρα (Neomal Perera), τον Αναπληρωτή Υπουργό Εξωτερικών της Σρι Λάνκα, στο Κολόμπο, μεταξύ 8 και 9 Ιουνίου, 2013. Παρούσα ήταν επίσης μια ομάδα, αποτελούμενη από έξι μέλη, της ρουμανικής αντιπροσωπείας, με επικεφαλής τον Δρ. Παρασκίβ, ο οποίος επίσης συμμετείχε στην Εκπαιδευτική Έκθεση, προγραμματισμένη να λάβει χώρα για την εβδομάδα που καλύπτει τις προαναφερόμενες ημερομηνίες. Η έκθεση πραγματοποιήθηκε μετά από πρόταση που έγινε από την Επίτιμο Τικίρι Κομπεκάντουα (Tikiri Kobbekaduwa), Διοικητή της Κεντρικής επαρχίας της Σρί Λάνκα κατά τη συνάντηση που είχε με τη ρουμανική αντιπροσωπεία που επισκέφθηκε τη Σρι Λάνκα το Μάρτιο του τρέχοντος έτους για να ανοίξει το Επίτιμο Προξενείο της Ρουμανίας στην πόλη Κάντυ. Ένας μεγάλος αριθμός πανεπιστημίων και εκπαιδευτικών ιδρυμάτων έκαναν ενέργειες προώθησης στη Σρι Λάνκα για να αντλήσουν φοιτητές από την ροή των μαθητών που αναζητούν υψηλότερες εκπαιδευτικές ευκαιρίες στο εξωτερικό, λόγω της ανεπάρκειας των θέσεων σε πανεπιστήμια στη Σρι Λάνκα για να εξυπηρετήσει ικανούς νεοεισερχόμενους φοιτητές με υψηλά προσόντα.
Περίπου δύο μήνες νωρίτερα, ο Δρ. Παρασκίβ και η αντιπροσωπεία του, είχε επισκεφθεί το Κολέγιο της Γλόμπαλ Σταντις - Αρκάντια (Global Studies - Arcadia), μια επίσκεψη που καταδεικνύει τις αυξανόμενες συνδέσεις μεταξύ του εν λόγω κολλεγίου και των εκπαιδευτικών στη Ρουμανία και περιελάμβανε ι συζητήσεις σχετικά με τις εξελίξεις στη ρουμανική τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στη ρουμανική αντιπροσωπεία συμμετείχαν ο Δρ. Σορίν Μιχάι Κλιμένου (Sorin Mihai Climeanu) (Πρύτανης του Πανεπιστημίου της Γεωπονικής και Κτηνιατρικής), και ο Δρ. Κάρμεν Κρέτου (Carmen Cretu) (Αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Κούζα του Ιασίου), καθώς και ο Δρ. Τουντόρ Στανσίου (Tudor Stanciu) (Υπουργείο Ανώτατης εκπαίδευσης και υπότροφος Φούλμπράιτ επί του παρόντος). Η συνάντηση αποσκοπούσε στην ενίσχυση της διεθνούς πανεπιστημιακής συνεργασίας της Ρουμανίας, και περιελάμβανε ενημερωτικές παρουσιάσεις γενικότερα για το σύστημα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της Ρουμανίας από τον Υφυπουργό, και συγκεκριμένα για το Πανεπιστήμιο της Γεωπονικής και Κτηνιατρικής από τον Πρύτανη Κιμπεάνου (Cimpeanu), και για το Πανεπιστήμιο του Ιασίου από τον Αντιπρύτανη Κρέτου (Cretu), και περατώθηκε με τις συνομιλίες μεταξύ του Δρ. Παρασκίβ (Paraschiv) και του Δρ. Ντάγκλας Μ. Τούρκο (Douglas M. Turco), Αναπληρωτή Ακαδημαϊκού Κοσμήτορα του Κολλεγίου, ο οποίος είναι επίσης επισκέπτης καθηγητής στο Ρουμανικό Αμερικανικό Πανεπιστήμιο, περί των μαθημάτων που έφεραν καθηγητικό σώμα, προσωπικό και σπουδαστές στη Ρουμανία το 2012 και το 2013.
Οι συναντήσεις αυτές είναι μόνο μερικές από μια σειρά τακτικών συνατήσεων που θα λαμβάνουν χώρα καθόλη τη διάρκεια του χρόνου, με πλέον αξιοσημείωτη την επίσκεψη του κ. Ρέμους Πρικόπιε (Remus Pricopie), Ρουμάνου Υπουργού Εθνικής Παιδείας, στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης στο Λονδίνο, τον Απρίλιο. Στην πραγματικότητα, ο σκοπός αυτών των συναντήσεων δεν είναι άλλος από την περαιτέρω ενίσχυση του διεθνούς κύρους της ρουμανικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, και φαίνεται να είναι σύμφωνα με το Εθνικό Πρόγραμμα Μεταρρυθμίσεων της κυβέρνησης της Ρουμανίας για την περίοδο 2011-2013, το οποίο περιλαμβάνει την επέκταση και ενδυνάμωση των ρουμανικών εκπαιδευτικών υπηρεσιών σε παγκόσμια κλίμακα.
Πιο συγκεκριμένα, μέσα στα πλαίσια της έκθεσης και τις οδηγίες του ευρωπαϊκού πρόσθετου συμφώνου (Euro Plus Pact), η Ρουμανία στοχεύει να γίνει παγκόσμιος ηγέτης στον τομέα της εκπαίδευσης μέσα στις επόμενες δύο δεκαετίες. Ως αποτέλεσμα, η ρουμανική κυβέρνηση πέρασε τον Νόμο Εθνικής Εκπαίδευσης (αριθ. 1/2011), το Δεκέμβριο του 2011. Κατά τη σύνταξη του νόμου, εκτός από την τεχνογνωσία και τα έγγραφα εθνικής πολιτικής στον τομέα της εκπαίδευσης, και προκειμένου να προετοιμάσει τις προτεινόμενες νομοθετικές λύσεις για το σχέδιο αυτό, ο νόμος έλαβε υπόψη, εντόπισε και ανέλυσε σχετική νομοθεσία άλλων κρατών μελών, δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στις πρόσφατες εξελίξεις στον τομέα της εκπαίδευσης στο δυτικό κόσμο. Έκτοτε, αυτή η νομοθετική προσπάθεια έχει ακολουθηθεί από τολμηρή διοικητική δράση και κατάλληλη κατανομή κονδυλίων. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η Ρουμανία έχει επικεντρωθεί στην βελτίωση της ποιότητας και την αύξηση των επενδύσεων στην εκπαίδευση, καθώς και την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Στόχος αυτού του προγράμματος σε εθνικό επίπεδο είναι η Ρουμανία να εξακολουθεί να αυξάνει τη συμμετοχή σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης, με ιδιαίτερη έμφαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Σίγουρα, οι μεταρρυθμίσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση τείνουν να προκαλούν αντιπαραθέσεις. Επί του παρόντος, αρκετές χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης έχουν αναλάβει ή εξετάζουν σημαντικές μεταρρυθμίσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ιδίως στον τομέα της χρηματοδότησης και της διακυβέρνησης. Παρότι ορισμένοι παράγοντες και οι παρατηρητές βλέπουν τις μεταρρυθμίσεις ως απειλή, άλλοι ισχυρίζονται ότι θα δημιουργήσουν νέες δυνατότητες για τους φοιτητές και τα πανεπιστήμια. Τα μέτρα λιτότητας δεν είναι πρωτοφανή σε περιόδους οικονομικής κρίσης, αλλά ο τρόπος που επηρεάζουν τα πανεπιστήμια της περιοχής τους και τη δημόσια αποστολή τους παραμένει υπό αμφισβήτηση, και στην περίπτωση της Ρουμανίας, είναι προφανές πως η κρίση κάθε άλλο παρά έχει επηρρεάσει την ενδυνάμωση των πανεπιστημίων.
Η εξασφάλιση ευρύτερης εκπαιδευτικής και επαγγελματικής κινητικότητας των σπουδαστών και των εκπαιδευτικών αποτελεί, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ένα όραμα προτεραιότητας, έτσι ώστε να επιτευχθούν οι δύο στόχοι που έθεσε το Ευρωπαϊκό Στρατηγικό Σύμφωνο 2020 για τον τομέα της εκπαίδευσης, και συγκεκριμένα: τη μείωση πρόωρης εγκατάλειψης σχολικών σπουδών σε ποσοστό κατ' ανώτατο όριο της τάξεως του 10% και παράλληλα την αύξηση του ποσοστού ατόμων ηλικίας 30-34 ετών που έχουν ολοκληρώσει την τριτοβάθμια ή ισοδύναμη εκπαίδευση στη Ρουμανία, σε τουλάχιστον 40% του πληθυσμού. Επί του παρόντος, η Ρουμανία έχει εκπληρώσει και υπερβεί τους στόχους αυτούς και συνεχίζει την ακαδημαϊκή άνοδο. Ο εκσυγχρονισμός του ρουμανικού εκπαιδευτικού συστήματος έχει επιφέρει προσαρμογές και βαθμονόμηση των υπηρεσιών και των προγραμμάτων σπουδών, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται καλύτερα στις σημερινές απαιτήσεις μίας καλλιεργημένης κοινωνίας καθώς και έξυπνη, βιώσιμη και ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς ατόμων με τη βελτίωση του σχεδιασμού παενιστημιακής οργάνωσης.
Η Ρουμανία έχει καταφέρει να συντονίσει τους κύκλους εκπαίδευσης με τις απαιτήσεις ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος και του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Εργασιακών Ικανοτήτων, με την αναδιοργάνωση της δομής της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται εισαγωγή στα πανεπιστήμια και ο δρόμος προς την ανώτατη εκπαίδευση να είναι στρωμένος χωρίς εμπόδια. Έχει εκσυγχρονίσει και αποσυμφορίσει τα σχολικά προγράμματα, ώστε να επικεντρώνεται περισσότερο στην κριτική σκέψη, την εφαρμογή της γνώσης, την έρευνα και την καινοτομίας καθώς και την ενεργή συμμετοχή πολιτών στην κοινωνία, παράλληλα αναδιοργανώνοντας το σύστημα αξιολόγησης των φοιτητών, έτσι ώστε να περιλαμβάνει ένα εκπαιδευτικό χαρτοφυλάκιο που συμπεριλαμβάνει όλα τα διπλώματα, πιστοποιητικών και άλλων εγγράφων που αφορούν τα διπλώματα που αποκτήθηκαν κατά τη διάρκεια επίσημων, ημιεπίσημων και ανεπίσημων πλαισίων μάθησης. Επιπλέον, η Ρουμανία έχει εξασφαλίσει υψηλό βαθμό αποκέντρωσης, υπευθυνότητας και χρηματοδότησης του εκπαιδευτικού συστήματος μέσω της μεταβίβασης αρμοδιοτήτων στα Συμβούλια Συγκλήτων και Διοίκησης και στις τοπικές αρχές. Ιδιαίτερα όσον αφορά τη χρηματοδότηση, ο νέος, προαναφερθέν νόμος, ορίζει ότι τουλάχιστον το 6% του ΑΕΠ της χώρας θα διατίθεται για την εκπαίδευση σε ετήσια βάση.
Δεν υπάρχει αμφιβολία, επομένως, γιατί τα δίδακτρα πανεπιστημίων της Ρουμανίας είναι από τα χαμηλότερα παγκοσμίως, αν όχι τα χαμηλότερα, και σίγουρα ο λόγος για τον οποίο η Ρουμανία έχει γίνει με γοργούς ρυθμούς ένα κομβικό σημείο για ξένους φοιτητές.