Οι πανελλαδικές εξετάσεις έληξαν, οι μαθητές ενημερώνονται για τις επιδόσεις τους και ήδη έχουν αρχίσει οι προβλέψεις για τις βάσεις των σχολών. Οι μέχρι τώρα εκτιμήσεις, που στηρίζονται σε δείγματα γραπτών που έχουν διορθωθεί, διαμορφώνονται ως εξής: Οι βάσεις στο 1ο (ανθρωπιστικές σπουδές) και το 3ο (ιατρικές σχολές) επιστημονικό πεδίο θα κινηθούν περίπου στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη χρονιά. Αυξομοιώσεις θα υπάρξουν σε επιμέρους περιπτώσεις, όπως για παράδειγμα στις παιδαγωγικές σχολές, που λόγω χαμηλότερης ζήτησης, εκτιμάται ότι θα σημειωθεί μια μικρή πτώση των αντίστοιχων βάσεων. Στο 2ο (φυσικομαθηματικές σπουδές) και στο 4ο (πολυτεχνικές σχολές) επιστημονικό πεδίο θα σημειωθούν αξιοσημείωτες πτώσεις στις βάσεις, έως και 500 μορίων, εξαιτίας των χαμηλοτάτων επιδόσεων που σημείωσαν πολλοί μαθητές στα μαθήματα των μαθηματικών και της φυσικής κατεύθυνσης. Τέλος, στο 5ο επιστημονικό επίπεδο (οικονομικά) οι βάσεις θα κινηθούν σε παρόμοια με το 2011 επίπεδα, ίσως μάλισα παρατηρηθούν και μικρές άνοδοι, επειδή τα θέματα στο ειδικό μάθημα των οικονομικών ήταν βατά και οι μαθητές γενικά έγραψαν καλά. Πρέπει να σημειωθεί ότι μια σημαντική παράμετρος που θα διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο στη διαμόρφωση των φετινών βάσεων θα αποτελέσει η αναμενόμενη προτίμηση πολλών υποψηφίων για τις γεωγραφικά εγγύτερες σχολές τους, προκειμένου να γλιτώσουν τα έξοδα διαμονής σε άλλες πόλεις.
Με τον χάρτη των ελληνικών τριτοβάθμιων σπουδών να διαμορφώνεται ως ανωτέρω, ο υποψήφιος θα πρέπει να σκεφτεί ξεκάθαρα και υπεύθυνα για το μέλλον του. Αν οι επιδόσεις του δεν είναι αντίστοιχες για να σπουδάσει στη σχολή που πραγματικά επιθυμούσε, θα πρέπει να συμβιβαστεί με μία δευτερεύουσα επιλογή, σπουδάζοντας τελικά κάτι άλλο από αυτό που ονειρευόταν; Αν εισαχθεί σε μια σχολή που εδρεύει σε άλλη πόλη, είναι προτιμότερο να δαπανήσει χρήματα και χρόνο για να μεταβεί εκεί, ή θα έπρεπε να σκεφτεί να σπουδάσει σε μια ξένη χώρα αυτό που πραγματικά θέλει, με τα ίδια ακριβώς χρήματα; Αν, τέλος, οι επιδόσεις του δεν ήταν αρκετά υψηλές για να εισαχθεί σε κάποια σχολή, θα πρέπει να ξαναμπεί στην ψυχοφθόρα και εν πολλοίς άδικη διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων, που απ’ ό,τι φάνηκε από το μάθημα της φυσικής κατεύθυνσης, δεν διακρίνονται καν από μια στοιχειώδη οργάνωση, φανερώνοντας έτσι ότι κατ’ ουσίαν εμπαίζουν τον υποψήφιο, παίζοντας με το μέλλον και τα νεύρα του;
Λαμβάνοντας υπόψιν αυτά τα ερωτήματα, και έχοντας κατά νου ότι οι καιροί είναι τόσο κρίσιμοι ώστε ο υποψήφιος δεν έχει την πολυτέλεια να προβεί σε εσφαλμένες επιλογές, γιατί αυτό θα σήμαινε την αυτοκαταστροφή του μέσα σε μια ανταγωνιστική κοινωνία που μαστίζεται από μία αδίστακτη οικονομική κρίση, ο νέος άνθρωπος θα πρέπει να δει τους εναλλακτικούς δρόμους που του ανοίγονται: Σπουδές υψηλού κύρους αλλά χαμηλού κόστους, σε χώρες οικονομικές (Ρουμανία, Βουλγαρία, κ.ά.), που αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε καλύτερη κατάσταση από την αποπροσανατολισμένη Ελλάδα. Γιατί, λοιπόν, ο υποψήφιος να επιλέξει να σπουδάσει στην Ελλάδα κάτι που ίσως δεν τον εκφράζει και που ενδεχομένως δεν θα του εξασφαλίσει επαγγελματική αποκατάσταση, τη στιγμή που μπορεί να μεταβεί σε μία γειτονική χώρα και να σπουδάσει ό,τι ονειρευόταν, δαπανώντας λογικά ποσά και εξασφαλίζοντας παράλληλα το επαγγελματικό του μέλλον;
Έχει έρθει η ώρα των σημαντικών αποφάσεων για τους υποψηφίους. Τώρα, δεν χωρούν εσφαλμένες και επιπόλαιες αποφάσεις. Αν ο γνώμονας για την επιλογή σχολών είναι το παρόν (το ενδιαφέρον για μια σχολή) και το μέλλον (η επαγγελματική αποκατάσταση μετά το πέρας των σπουδών), τότε ο φοιτητής πρέπει να έχει στο μυαλό του την εναλλακτική πρόταση των χωρών της ανατολικής Ευρώπης, που προσφέρουν αξιόπιστες και οικονομικές σπουδές, δημιουργώντας ένα αντίβαρο στη θλιβερή και αβέβαιη πραγματικότητα της χώρας μας.