Global Education - Σπουδές στο Εξωτερικό


Αρχική » ΝΕΑ » ΑΡΘΡΑ » Τι γίνεται με τα Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης, τα γνωστά και ως «Κολέγια»;

Τι γίνεται με τα Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης, τα γνωστά και ως «Κολέγια»;

Στο προσκήνιο επανέρχονται, με αφορμή τα επικείμενα αποτελέσματα των Πανελλαδικών εξετάσεων, τα Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης (ΚΜΕ) τα οποία αυτό αποκαλούνται και ως «Κολέγια». Τα εν λόγω ΚΜΕ υπόσχονται ότι προσφέρουν εκπαίδευση πανεπιστημιακού επιπέδου έπειτα από αναγνώριση - πιστοποίηση από ένα ξένο Πανεπιστήμιο κάτι το οποίο δεν είμαστε σε θέση και δεν θέλουμε ούτε να επιβεβαιώσουμε ούτε και να αρνηθούμε. Αξίζει όμως να σταθούμε λίγο στην υπόσχεση που δίνουν σχετικά με την αναγνώριση των τίτλων που παρέχουν τα παραπάνω ΚΜΕ εντός της Ελλάδας καθώς εμπλέκεται το Ελληνικό Σύνταγμα και η αντίστοιχη κοινοτική οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ήδη με απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών (3216/2009) το Ελληνικό Δημόσιο υποχρεώθηκε να καταβάλει αποζημίωση 50.000 ευρώ σε κάποιο Κολέγιο γαλλικών συμφερόντων. Σο σκεπτικό της απόφασης αναφέρεται ότι η αποζημίωση πρέπει να καταβληθεί επειδή «η κωλυσιεργία στο να μην αναγνωρίζει την επαγγελματική ισοτιμία τίτλων απονεμόμενων από ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αν προηγουμένως δεν εξετάσει αν το σύνολο των σπουδών έχει διανυθεί σε εκπαιδευτικά ιδρύματα ανώτατης εκπαιδεύσεως εντός της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, είχαν αρνητικό αντίκτυπο στην επαγγελματική πίστη, το κύρος, τη φήμη, τη βιωσιμότητα, την οικονομική δραστηριότητα, την ανάπτυξη και επέκταση της επαγγελματικής δραστηριότητας της εκκαλούσας».

«Η ΑΠΟΦΑΣΗ για την αποδοχή των πτυχίων των κολεγίων προς κρίση δεν είχε κοινοποιηθεί μέχρι χθες στον ΔΟΑΤΑΠ, αλλά ακόμα και αν πράγματι αναβιώνει πρωτόδικη απόφαση, ο ΔΟΑΤΑΠ δεν μπορεί βάσει του ισχύοντος νόμου να αποδεχθεί προς κρίση πτυχία που χορηγήθηκαν μέσω κολεγίων επειδή δεν είναι ιδρύματα ομοταγή προς τα ελληνικά πανεπιστήμια», είχε πει τότε στα «ΝΕΑ» ο αντιπρόεδρος του ΔΟΑΤΑΠ κ. Αθαν. Αθανασίου. Γι΄ αυτό τον λόγο ο ΔΟΑΤΑΠ θα ζητήσει από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας οδηγίες για το πώς πρέπει να κινηθεί.

Τι ισχύει σήμερα;
- Αναγνωρίζονται όλα τα πτυχία των Ελληνικών Κρατικών Πανεπιστημίων (ΑΕΙ, ΑΤΕΙ) και των Κρατικών Πανεπιστημίων του Εξωτερικού που βρίσκονται στην επίσημη λίστα του ΔΟΑΤΑΠ.
- Ο φορέας που αναγνωρίζει πτυχία του εξωτερικού είναι ο Διεπιστημονικός Οργανισμός Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών & Πληροφόρησης (ΔΟΑΤΑΠ).
- Τα μόνα προγράμματα που αναγνωρίζονται είναι αυτά που διεξάγονται εξ’ αποστάσεως (Distance Learning). Προγράμματα που προσφέρονται από κολέγια και κέντρα ελευθέρων σπουδών δεν αναγνωρίζονται. Ήδη έχουν αναγνωριστεί από το ΔΟΑΤΑΠ πτυχία σπουδαστών που ολοκλήρωσαν εξ’ αποστάσεως προγράμματα του Πανεπιστημίου του Surrey στην Ελλάδα.
- Η κοινοτική οδηγία αναφέρει ότι πρέπει να αναγνωρίζονται τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχίων όλων των Πανεπιστημίων που εδρεύουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω συνεργασιών με τοπικούς φορείς στους οποίους δεν περιλαμβάνονται Αμερικάνικα Πανεπιστήμια και κολέγια. Το Ελληνικό κράτος δεν έχει υιοθετήσει ακόμα την οδηγία οπότε και δεν ισχύει στην Ελλάδα. Το πιθανότερο είναι ότι το Ελληνικό Κράτος θα καταδικασθεί από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο (όπως έχει συμβεί και στο παρελθόν), παρόλα αυτά δεν αναμένεται να υιοθετηθεί ακόμα η οδηγία.
- Για να υιοθετηθεί στη χώρα μας η κοινοτική οδηγία απαιτείται αλλαγή του άρθρου 16 του Ελληνικού Συντάγματος, ώστε το Ελληνικό Κράτος να είναι σε θέση να αναπτύξει σχετικό νομοθετικό πλαίσιο. Για να υπάρχει έλεγχος και σαφείς προυποθέσεις λειτουργίας των κολεγίων και αναγνώρισης των πτυχιών πρέπει να νομοθετήσει το Κράτος. Το πρόβλημα που υπάρχει είναι ότι οποιοσδήποτε νόμος ψηφιστεί θα είναι αντισυνταγματικός αφού το Ελληνικό Σύνταγμα επιτρέπει την λειτουργία μόνο κρατικών πανεπιστημίων, οπότε και θα χρειαστεί τροποποίηση του άρθρου 16 του Συντάγματος.
- Για να αλλάξει το άρθρο 16 ή να γίνει οποιαδήποτε αναθεώρηση του Συντάγματος πρέπει να το αποφασίσει η Βουλή. Είναι μια διαδικασία που κρατάει αρκετό καιρό αφού πρώτα η Βουλή πρέπει να αποφασίσει εάν θα προχωρήσει σε αναθεώρηση και μετά να πραγματοποιηθεί η αναθεώρηση. Οπότε ο χρόνος που απαιτείται πραγματικά για την αλλαγή αυτή υπολογίζεται σε 6 με 8 χρόνια. Μόνο όταν γίνει αλλαγή του άρθρου 16 μπορεί η εκάστοτε κυβέρνηση να νομοθετήσει και να υιοθετήσει την κοινοτική οδηγία.

Επίσης, είναι χρήσιμο να αναφέρουμε ότι η έννοια της αναγνώρισης είναι διφορούμενη. Η αναγνώριση από το ΑΣΕΠ για παράδειγμα, αφορά μόνο εκείνους που επιδιώκουν να εργαστούν στον δημόσιο τομέα. Για την πλειοψηφία των εργαζομένων ή υποψήφιων εργαζομένων το κύριο ερώτημα είναι αν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα τους παρέχει τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για να εισέλθουν στην αγορά εργασίας ή εκείνες που τους βοηθούν να αναγνωριστούν και να ξεχωρίσουν στο επαγγελματικό περιβάλλον. Εξάλλου, αν η αναγνώριση ενός τίτλου ήταν πραγματική εξασφάλιση, τότε οι πτυχιούχοι των ΑΕΙ και ΤΕΙ θα ήταν περιζήτητοι εργαζόμενοι χωρίς να κάνουν τίποτα περισσότερο.

Να σημειώσουμε ακόμη ότι με την επικείμενη ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας για τα κολέγια στο εθνικό δίκαιο, η αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων τους δεν θα είναι αυτόματη διαδικασία, αλλά θα ζητείται να έχουν εγγραφεί στα ξένα επαγγελματικά επιμελητήρια ή να έχουν λάβει άδεια άσκησης του επαγγέλματός τους από τη χώρα όπου πήραν το πτυχίο τους. Επιπλέον, το ελληνικό κράτος διατηρεί το δικαίωμα να ζητήσει εξετάσεις ή δοκιμασίες επάρκειας από τους αποφοίτους των κολεγίων

Ας δούμε και την επίσημη άποψη των Κολεγίων όπως καταγράφεται στο ethnos.gr (http://www.ethnos.gr/entheta.asp?catid=22814&subid=2&pubid=63680226). Όπως υπογραμμίζει ο Σύνδεσμος Ελληνικών Κολεγίων, τα μέλη του προσφέρουν Ευρωπαϊκές Πανεπιστημιακές Σπουδές στην Ελλάδα και αποτελούν πλέον μία αξιόπιστη επιλογή για Σπουδές εναλλακτικά προς τις σπουδές στο εξωτερικό. Τα στοιχεία που αφορούν την αναγνώρισή τους είναι τα ακόλουθα:
- Με αναγνώριση από το υπουργείο Παιδείας ως Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης.
- Με αναγνώριση από το Βρετανικό Συμβούλιο Πιστοποίησης (BAC) ως Ανεξάρτητα Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης.
- Με αναγνώριση των πτυχίων των αποφοίτων από το Βρετανικό ΔΟΑΤΑΠ (NARIC) και ακαδημαϊκά και επαγγελματικά.
- Με επαγγελματική αναγνώριση των πτυχίων από το υπουργείο Παιδείας με βάση το Π.Δ. 38/2010.
- Με επικείμενη (άμεση έως 30.06.2012) αναγνώριση των πτυχίων ως ισότιμων με τα ελληνικά πανεπιστημιακά πτυχία (Νόμος 4046 / 2012).

Ψάξαμε τον νόμο 4046 / 2012 στο αντίστοιχο ΦΕΚ το οποίο και παραθέτουμε μαζί με τον τίτλο που χαρακτηρίζει τον νόμο. Η αλήθεια είναι ότι, τουλάχιστον από εμείς, δεν μπορέσαμε στον παραπάνω νόμο να βρούμε κάποια αναφορά σχετική με την αναγνώριση των πτυχίων των ΚΜΕ, όπως ισχυρίζεται ο Σύνδεσμος Ελληνικών Κολλεγίων.

Νόμος 4046/12(ΦΕΚ 28/Α/14-02-2012) 15/02/2012

ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ    Αρ. Φύλλου 28   14 Φεβρουαρίου 2012
ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 4046
Έγκριση των Σχεδίων Συμβάσεων Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης μεταξύ του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (Ε.Τ.Χ.Σ.), της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Τράπεζας της Ελλάδος, του Σχεδίου του Mνημονίου Συνεννόησης μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Τράπεζας της Ελλάδος και άλλες επείγουσες διατάξεις για τη μείωση του δημοσίου χρέους και τη διάσωση της εθνικής οικονομίας.