Global Education - Σπουδές στο Εξωτερικό


Αρχική » ΝΕΑ » ΑΡΘΡΑ » Συνέντευξη του Υπουργού Παιδείας της Βουλγαρίας επί Παντός Επιστητού

Συνέντευξη του Υπουργού Παιδείας της Βουλγαρίας επί Παντός Επιστητού

 

Ο Σεργκέι Ιγκνάτοβ, υπουργός παιδείας της Βουλγαρίας από τον Νοέμβριο του 2009, σε πρόσφατη συνέντευξή του στο ανεξάρτητο ειδησιογραφικό πρακτορείο “The Hechinger Post”, μίλησε για τις αλλαγές που ο ίδιος έχει προωθήσει στον χώρο της εκπαίδευσης αλλά και για το τι άλλο μπορεί να περιμένει ο Βούλγαρος φοιτητής στο μέλλον.


Πιο συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στη δύσκολη προσπάθεια που κατέβαλε η κυβέρνηση του Μπ. Μπόρισοβ (στην οποία ανήκει ο Ιγκνάτοβ) για να αποτάξει η Βουλγαρία το σοβιετικό μοντέλο στο οποίο στηριζόταν μέχρι πρόσφατα. Ο ίδιος ο Ιγκνάτοβ περιόρισε τον ρόλο της Κεντρικής Επιτροπής Αξιολόγησης, εμπνευστής της οποίας ήταν ο Στάλιν, και η οποία έλεγχε κάθε πτυχή της παιδείας. Με το νέο σύστημα, οι αρμοδιότητες της Επιτροπής περνούν στα ίδια τα Πανεπιστήμια, που πλέον διαθέτουν μεγαλύτερη αυτονομία. Περαιτέρω, ο Ιγκνάτοβ επέβαλε περιορισμούς και στην, επίσης σοβιετικής έμπνευσης, Ακαδημία των Επιστημών, η οποία, πριν τη μεταρρύθμιση, αποτελούσε τον αποκλειστικό χώρο ακαδημαϊκής έρευνας. Με τα καινούργια δεδομένα, η έρευνα μετακομίζει και πάλι στα Πανεπιστήμια, όπως γίνεται σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο.


Σχετικά με το Bulgarian University Ranking System (BURS – αναλυτική παρουσίασή του προηγούμενο άρθρο μας), ο υπουργός παιδείας τόνισε οτι ήρθε για να αντικαταστήσει τις πεπαλαιωμένες πρακτικές αξιολόγησης που κυριαρχούσαν στη χώρα του. Με το BURS, το κράτος και ο πολίτης μπορούν να κρίνουν την ποιότητα των πανεπιστημιακών Τμημάτων, έχοντας στα χέρια τους απτά δεδομένα. Με τη συζήτηση για την αξιολόγηση στο προσκήνιο, ο Ιγκνάτοβ έλαβε αφορμή για να υπογραμμίσει ότι αυτή θα καθορίσει εν πολλοίς τη μελλοντική χρηματοδότηση, όχι των Πανεπιστημίων στην ολότητά τους, αλλά των επιμέρους Τμημάτων τους: Εκείνα που αξιολογούνται ως αποδοτικά θα συνεχίσουν να χρηματοδοτούνται, ενδεχομένως μάλιστα και να πριμοδοτούνται. Αντίθετα, τα μη αποδοτικά θα γνωρίσουν περικοπές στην κρατική επιχορήγηση.


Τέλος, ο Βούλγαρος υπουργός αναφέρθηκε στην αύξηση των διδάκτρων στα Πανεπιστήμια της χώρας του, θεωρώντας τη δικαιολογημένη, προκειμένου να περιοριστούν οι φόροι και οι κρατικές δαπάνες. Μάλιστα, τη βλέπει ως κομμάτι της ευρύτερης αλλαγής που πρέπει να συντελεστεί στη νοοτροπία των πολιτών, ώστε η βουλγαρική κοινωνία να συμβαδίσει με τις επιταγές του σύγχρονου κόσμου, καθώς στα μάτια του, η παλαιά αντίληψη για τον κυρίαρχο ρόλο του κράτους στην παροχή υπηρεσιών (Παιδεία, Υγεία κ.ά.) στηρίζεται σε παρωχημένες σοσιαλιστικές πεποιθήσεις.


Το γενικό συμπέρασμα που προκύπτει από τη συνέντευξη του Σεργκέι Ιγκνάτοβ είναι ότι η μεταρρύθμιση στον χώρο της βουλγαρικής παιδείας δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη. Κατά τον υπουργό παιδείας, ο δρόμος διαφαίνεται μακρύς και δύσβατος. Παρόλα αυτά, πιστεύει βαθύτατα ότι το μέλλον προμηνύεται ευοίωνο. Με τα λόγια του: «Τώρα ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε».